Boston straat

Rondreis oostkust Boston naar Orlando (21 dagen)

Tijdens deze zelf samengestelde 21-daagse rondreis langs de oostkust van Amerika rijden we vanuit het noorden naar het zuiden van Amerika. We beginnen de rondreis aan de oostkust in Boston en rijden zuidwaarts naar Orlando in Florida. Onderweg bezoeken we ikonische bestemmingen zoals Boston zelf, maar ook het eiland Martha’s Vineyard, New York, Washington en we rijden door de staten North en South Carolina tot aan Orlando. We overnachten heel praktisch onderweg bij bekende hotelketens met een zwembad voor (mij) maar vooral voor de kinderen natuurlijk!

Dag 1: Vlucht Amsterdam – Boston

Vandaag vertrekken we vanuit Amsterdam met een KLM codeshare (uiteindelijk dus met Delta) vlucht (KL0617) naar Boston. De vlucht duurt ongeveer 7,5 uur en uiteraard is er weer entertainment aan boord. De vlucht zit redelijk vol en gelukkig hebben we ecomomy comfort stoelen geboekt voor dat stukje extra beenruimte. We komen op tijd aan in Boston en omdat ons hotel zich dichtbij de luchthaven bevindt besluit ik om de huurauto pas de volgende dag op te halen bij de autohuur (Hertz) op de luchthaven. Dat scheelt toch weer een dag autohuur kosten.

We kiezen ervoor om de rest van de dag te gebruiken om te acclimatiseren, het avondeten te nuttigen in het restaurant van het hotel. Morgen gaan we Boston ontdekken.

Dag 2: Boston

Vandaag zijn we vroeg wakker, vanwege het tijdsverschil van 6 uur. We hebben dus genoeg tijd om rustig te ontbijten in het hotel. Ik houd altijd van een stevig engels ontbijtbuffet en dus reserveerde ik vooraf de overnachting inclusief ontbijt. Overigens is het altijd mogelijk om ontbijt buffet alsnog te reserveren zodra je incheckt in het hotel.

We overnachten in het Courtyard by Marriott Boston Logan Airport.

Nadat ik de auto heb opgehaald van de luchthaven, met de gratis shuttle service dat het hotel aanbiedt, stappen we voor de deur van het hotel in en rijden we binnen 10 minuten Boston in.

We parkeren in het – ‘Battery Wharf Hotel Boston Waterfront Garage – Target Park‘ – gemakkelijk dichtbij het centrum van Boston en de werf.

Vandaag gaan we Boston ontdekken. Boston heeft een rijke historie en speelde een belangrijke rol bij het ontstaan van de V.S. en de eerste Europeanen die voet aan wal zetten. Dit stukje historie komt terug in de speciale wandelroute “The Freedom Trail” die je kunt volgen door de stad. Bekijk of lees hier meer over de “Freedom Trail”.

Verder bezoeken we nog het prachtige park dat door de stad loopt, de haven van Boston (Waterfront) en het prachtige uitzicht over het water met de diverse zeilbootjes en Quincy Market. Waar, naat de winkels, veel restaurants en cafe’s te vinden zijn. (Ook de populaire ikonische bar “Cheers” kun je hier bezoeken. De authentiek bar zat verderop in Boston, maar voor bezoekers is hij hier nagemaakt).

We verblijven 2 nachten het Sheraton Framingham Hotel & Conference.

Dag 3+4: Boston – Framingham

Ondanks dat we nog steeds niet genoeg hebben gezien van Boston, vertrekken we richting het westen, naar onze volgende bestemming: Framingham. Waarom? Ik wilde graag naar Martha’s Vineyard. De afstand was te groot om direct al af te leggen, we wilden even 2 dagen uitrusten, de kinderen laten zwemmen en tijd hebben in Martha’s Vineyard. Het hotel, met haar bijzondere voorkomen spreekt tot de verbeelding en is luxe genoeg om lekker 2 dagen in te verblijven.

Dag 5: Martha’s Vineyard – Dartmouth

Na 2 nachten uitgerust te zijn in ons hotel in Framingham, staan we op om op tijd te vertrekken richting het bekende eiland Martha’s Vineyard. We volgen de zuidelijke Highway 495 en doelen op de veerboot “Island Queen” vanuit het plaatsje Falmouth op het schiereiland Cape cod.

We varen een half uur met de boot naar het eiland Martha’s Vineyard. De vaart met de veerboot is een ware sensatie. We zitten op het bovendek en kunnen vanaf hier alles om ons heen goed zien. We merken dat de zon goed brandt en zonnebrand is dan ook aan te bevelen. Wat een prachtig uitzicht over de kustlijn van Massachusetts, met de typisch witte huizen aan de kust.

Uiteindelijk verlaten we het eiland zoals we zijn gekomen en lopen naar onze auto op de parkeerplaats om richting ons hotel te rijden. Het is al laat, we eten wat onderweg en overnachten in het Best Western Dartmouth.

Dag 6-9: New York

We hebben een goede nachtrust achter de rug. We kunnen na het ontbijt, verder met onze rit langs de I-95 in de richting van New York. De reis zal zo’n 3,5 uur duren en brengt ons bij het hotel in Queens.

Eenmaal aangekomen in ons hotel, hebben we mazzel. We kunnen toevallig voor de deur parkeren! Er is geen toegewezen parkeerplaats vanuit het hotel en parkeren in New York leek mij zeer lastig.

Het hotel is compact, maar daardoor praktisch in een drukke wijk van New York. De lobby is klein maar oogt verzorgd, modern en schoon. Dat geldt ook voor de kamers. Onze kamer had een deur naar een gezamenlijk balkon, dat over de hele breedte liep van de achtergevel.

Vandaag hebben we een heel stuk gereden en het is al einde middag. We gaan dus morgen New York in en verkennen voor de rest van de dag en avond de omgeving van het hotel. Er is een Mall op loopafstand van het hotel met o.a. een Apple store (voor de nodige gadgets) en een aantal bekende restaurants. Wij eten deze avond bij “The Cheasecake factory“.

New York

Vanochtend ontbijten we niet in het hotel maar hebben we bij de supermarkt in de buurt, brood en ‘Maple Syrup roasted Ham’ gehaald. We zijn nu klaar om de metro naar downtown New York te pakken. (De ingang van het metro station ligt op ongeveer 300 meter lopen van het hotel.)

We stappen uit bij 42nd street en lopen vandaar richting Times Square. Vandaag en morgen hebben we alle tijd om New York te verkennen. We bezoeken te voet o.a. Times Square, Brooklyn Bridge, Rockefeller center (voor het uitzicht over New York), Central Park en de ferry naar Staten Island, zodat we mooi uitzicht hebben op het vrijheidsbeeld. De ferry naar Staten Island is namelijk een voordeling, (gratis) alternatief om zowel het vrijheidsbeeld van dichtbij te kunnen zien, maar ook om Manhattan vanaf het water te kunnen bewonderen. In deze stad kun je gemakkelijk 5 dagen verblijven. Wij verblijven hier maximaal 3 dagen en dus beloven wij om snel weer terug te komen!

We verblijven 3 nachten in New York in het Wyndham Garden LaGuardia South

Dag 10+11: Washington

We vertrekken uit New York in zuidelijke richting, naar onze volgende bestemming Washington D.C. Het is iets meer dan 4 uur rijden tot ons hotel van de Hilton keten, welke aan de noordkant van Washington ligt. Omdat het vandaag best een stuk rijden is (en omdat we de volgende dag een verjaardag te vieren hebben), verblijven we 2 nachten in dit luxe hotel nabij de hoofdstad van de Verenigde Staten van Amerika. Zodoende hebben we morgen de mogelijkheid om Washington te bezoeken.

Als we aan het eind van de middag aankomen, besluiten we nog naar een Mall te gaan in Leesburg.
Leesburg ligt een stukje rijden van ons hotel en daarbij moeten we de “Potomac” oversteken met een ferry. Dit is een hele leuke oversteek, zoals wij wel kennen in Nederland in bijvoorbeeld Gelderland. Je steeks over met je auto op een open veerpont(je).
De rit naar de oversteek (die ook de grens blijkt te zijn tussen de staten Maryland en Virginia) leidt ons door fantastische uitgestrekte landschappen en deze rit is genieten geblazen.

Helaas, toen wij aankwamen bij de pont, bleek deze tijdelijk uit dienst te zijn. We waren niet de enigen die gestrand waren bij deze overgang. Het is wel grappig, dat bij het veerpont huis op de gevel wordt aangegeven hoe hoog hier ooit het water steeg. De Potomac, treedt kennelijk geregeld buiten haar oevers!

De route naar de Mall in Leesburg pakken wij op via een behoorlijke omweg en via de snelweg. Uiteindelijk dus niet via de pont; maar wel nog steeds een aanrader voor ieder die deze route wil volgen in de toekomst. We eten ‘savonds bij Applebees in de Mall: Leesburg Premium Outlets.

Washington

De volgende dag vertrekken we, na een heerlijk en luxe ontbijtbuffet richting Washington. We parkeren de auto in het centrum maar dichtbij The Whitehouse. Vervolgens bezoeken we de omgeving van het Whitehouse, het veld erachter en de omgeving van het Capitool en het Washington Monument. Er is nog veel meer te zien in Washington zoals het Smithsonian Museum, het World War II Memorial en het Lincoln Memorial bijvoorbeeld. Wat een heerlijke stad. We constateren dat ook hier we langer zouden kunnen verblijven. Kortom, ook hier komen we graag nog eens terug!

We verblijven 2 nachten in het DoubleTree by Hilton Washington DC North/Gaithersburg

Dag 12: Fayetteville

Omdat het nog een aardig stuk rijden is naar Orlando en we niet direct door kunnen rijden, hebben we nog een aantal overnachtingen voor de boeg. De eerstevolgende overnachting is in de staat North Carolina. We komen hier redelijk op tijd aan en dus is er nog tijd om tussentijds naar een Mall te gaan. Dat krijg je met zulke fanatieke shoppers van amerikaanse merken. Gelukkig zit onze favoriete restaurant dichtbij het hotel. We smullen weer van de sappige steak, bij ‘The old country store, Cracker Barrel‘…

Overigens is dit kruispunt de plek om te overnachten want er zitten hier een handjevol hotels bijelkaar. Zoals:

• Deluxe Inn Fayetteville North Carolina,
  • Red Roof Inn Fayetteville I-95,
  • Super 8 by Wyndham Fayetteville,
  • Country Inn & Suites by Radisson, Fayetteville I-95, NC

Wij vonden de gunstigste prijs voor het comfort van Holiday Inn en dus overnachten we in het Holiday Inn Express & Suites Fayetteville South.

Dag 13: Savannah

We hebben vandaag een rit van ongeveer 3,5 uur naar Savannah afgelegd. We komen nu in de staat Georgia, waarbij het kruispunt van de Interstate 95, nabij de stad Savannah langse de kust van Georgia onze laatste stop is voordat we Florida binnenrijden.

We bezoeken de stad Savannah dit keer niet en overnachten hier alleen in de buurt, om de volgende dag door te kunnen rijden naar Orlando, het eindpunt van onze reis, waar we een volle week verblijven. Savannah is echter een zeer interessante en aantrekklijke stad, met haar historische gebouwen, parken en locatie aan de Savannah river. Heb je tijd om een extra nacht te verblijven in deze buurt om Savannah te bezoeken dan is dat een echte aanrader.

We overnachten in het Holiday Inn Savannah South I-95 Gateway

Dag 14-21: Orlando

Vanuit Savannah is het ongeveer 4 uur rijden tot de stad Orlando. Deze metropool in Florida is naast Miami de vaakst bezochte stad. Orlando heeft voor de toerist genoeg attracties en bezienswaardigheden. Wij komen hier voornamelijk voor het tropische klimaat, de Disney parken en de vele shopping malls zoals Premium Outlets, Belz Factory Outlets, Florida Mall, Mall at Millenia en Sawgrass Mills (deze ligt een stuk verder rijden naar Miami, maar is een enorme aanrader).

We hebben deze week in Orlando genoeg tijd voor een bezoek aan de bekende Disney parken zoals Disney World, Epcot of Animal Kingdom. Ben je geen liefhebber van Disney, dan is er genoeg ander avontuur te beleven zoals Seaworld, MGM Studio’s, Universal Studios en Islands of Adventures.

Tip: Uiteraard ben je op zoek naar een voordeling Orlando Disney toegangsticket. Het is aan te raden om deze te kopen bij Disney zelf. Er zijn veel andere aanbieders die de tickets doorverkopen. Dit leidt bijna altijd tot een duurdere prijs. Disney reguleert de markt door zelf de beste deals aan te bieden. Onze ervaring is, dat de aankoop van tickets bij Disney, online, de beste optie is.

We overnachten een hele week in het Sheraton Orlando Lake Buena Vista

Dag 22: Orlando – Amsterdam

Vandaag vliegen we weer terug naar Amsterdam. Er is niet altijd een directe vlucht met KLM vanuit Orlando naar Amsterdam en daarom vliegen we via Detroit.